2010-04-17 @ 14:25:16

Ändrade planer!

Som många vet så blir det sällan som man tänkt sig, mer sällan när man har småbarn.
Ronja somnade jättefint strax innan sju, i sin egen säng igår. Men vaknade 40 minuter senare och ville inte somna om. Vi visste inte då att detta var början på en lång kväll....
Först satt hon bara med oss i soffan och myste och gosade, jag föreslog strax efter åtta att vi skulle gå in och lägga oss i mamma och pappas säng, vilket hon tyckte lät bra, och tog sina saker och gick dit. Väl där inne började böket. Vi märkte rätt tidigt att hon hade nåt kli innanför blöjan, skulle hela tiden ha en hand där och klia. Efter ett tag blev det värre och hon började visa att hon hade ont också, riktigt ont. Emellanåt försökte hon leka och mysa och sådär, men blev störd av detta onda. Först blev jag orolig att det var en urinvägsinfektion hon hade, men hon var feberfri, så kastade bort tanken rätt snabbt. Vi ringde vid tiotiden till sjukvårdsupplysningen och dom sa det jag trodde också, att hon nog hade torra slemhinnor och behövde smörjas in ordentligt. Vi skulle också se till att hon drack ordentligt, luftades utan blöja, och hålla koll på att hon kissade som hon skulle. Jag hade en stark tanke av att detta var felet då jag kände igen hennes sätt att ha ont på. Så jag la ett tjockt lager salva på hennes underliv och jag måste säga att det var fruktansvärt hemskt att behöva göra, även om jag visste att det skulle hjälpa. Vet ju hur ont hon hade och vet hur ont det gör själv, så det skar i mig och det kom några tårar.
Efter salva, blöjbyte, massa med utblandad juice och massa kramar, somnade hon tillsist i vår säng. Hon var orolig några gånger under natten, men sov ändå rätt bra efter allt. Värre var det väl med mig som var orolig och vakade..

Gårdagens händelser gjorde att vi imorse bestämde oss för att ställa in middagen vi hade planerad i eftermiddag. Eftersom vi inte vet hur Ronja skulle vara under dagen och kvällen ville vi inte riskera att behöva avbryta middagen mitt i för att ta hand om henne, utan vi ville koncentrera oss fullt ut på henne och vad hon behöver idag.

Hon är pigg och glad, men man märker att hon har ont. Vi åkte iväg imorse och veckohandlade och det gick förvånansvärt bra idag, nu har hon sovit en lur på två timmar och går omkring här hemma med en bit mango i ena handen, badleksaker i andra, och vintermössan på huvudet...Det gör mitt hjärta varmt att hon kämpar på som hon gör.

Istället för god hemlagad mat blir det idag pizza då ingen av oss orkar göra något avancerat. Vi hoppas på en lugn och skön kväll med ett barn som sover gott, och lite tyst och lugnt för oss föräldrar så vi kan få hämta oss från gårkvällen.
bloglovin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0