2010-04-28 @ 07:59:59

Barn och sömn....

Ja, hur ska man egentligen få till det så det funkar ordentligt?

Ronja har sista veckorna, tyckt att det är helt okej att vakna klockan 4-5 på morgonen och inte somna om. Hon är tvärpigg och vill bara leka och titta bolibompa (som för övrigt inte börjar förrän halv sex....).
Vi börjar känna oss rätt matta och trötta på att kravla ur sängen så tidigt så vi förberedde en del planer och tankar för att försöka vänja henne av vid detta.
Från att ha sovit drygt 2 timmar efter lunch, blir hon nu väckt efter 1.5 timme. Igår sov hon 1 timme och 20 minuter, och vaknade därefter själv..Vi trodde hon skulle vara jättetrött på kvällen, vilket hon var.
I vanliga fall har hon somnat runt halv sju på kvällen, vi tänkte nu då att vi skulle hålla henne så länge som möjligt och se om det blev nån skillnad. Klockan blir sju, Ronja säger som hon brukar att hon vill ha välling och gå och lägga sig, så hon samlar ihop sina mysgrejor och går till sin säng. Vi kör nattningsritualen som vanligt, välling i sängen medan jag läser och Rickard sitter bredvid henne och klappar på henne. Igår slog det dock fel och hon gick över från trött till övertrött till hyper. Och ville bara leka i sängen efter vällingen.
Rickard och jag är överens om att nej, mamma och pappa vill inte leka nu, det är kväll och då ska man sova, så vi säger att hon får sitta och leka lite själv, tänder en nattlampa, och går ut. Vi hinner inte ens utanför dörren innan hon gallskriker, men vi håller ut och sitter utanför i vardagsrummet ett par minuter, innan vi går in. Märker att hon förstår vad vi menar och hon är först lugn och fin, men när hon legat en stund, sätter det igång igen och hon vill leka. Vi ser ju på henne att hon är dödstrött så vi går ut igen och säger godnatt till henne. Och skriket sätter igång...
Några minuter senare bestämmer jag mig för att gå in.
Går in, ställer mig över sängen, lägger henne som jag alltid lägger henne, säger att vi ska sova och blunda och slappna av...Klappar henne försiktigt på ryggen och håller henne i handen, precis som varje kväll. Två minuter senare sover hon som en stock. Så långt är allt bra...Vi är rätt nöjda med nattningen trots skrikandet.
Som vanligt småvaknar hon några gånger under natten och Rickard går in och lugnar henne, hon somnar om varje gång. Men likaväl....är hon som en klocka och vaknar gnällandes prick 5 imorse. Finns i detta läge inte någon som helst chans att få henne att somna om igen. Hon ska bara upp och leka och titta bompa.
Igår somnade hon alltså 1 timme senare än hon brukar, och sov 45 minuter mindre än hon brukar på dagen...Trots detta är det en pigg tjej som ska upp tidigt som bara den.
Tips mottags gärna. Jag vet att jag var ett galet morgonpiggt barn när jag var liten och gick in till mina föräldrar och bad om suckost(frukost) och morgonpuss, redan fyra på mornarna ibland. Och att jag alltid haft ett stort sömnbehov på kvällarna. Men nu får hon ju inte de timmar hon egentligen behöver och egentligen är van vid, borde inte hennes lilla lilla kropp sova lite till då?
Återstår att se....

Idag är det mulet och trist väder, blir inne hela dagen, men ska följa med Rickard och Ronja till affären en snabbis i eftermiddag, stör mig på att jag inte kan åka och handla själv, men med kryckor och allt, skulle det inte riktigt funka.
bloglovin

Kommentarer
2010-04-28 @ 08:26:10
Tessan
Vet inte om det är till nån hjälp/tröst men m kroppen har en vana att vakna en viss tid varje dag, jag var när jag var mindre så att jag alltid vaknade sju oavsett när jag gick och lade mig. Det resulterade dock att jag blev tröttare under dagen om jag lagt mig sent. Kanske kan det bli så att om ni kör samma metod i några dagar att hon till slut blir jättetrött och sover lite längre på morgonen? :)
2010-04-28 @ 08:49:26
Farmor
Tyvärr, är nog ett släktdrag från 2 håll, dock inte Rickard men Christina och jag har alltid varit morronmänniskor. Jag vaknar ju fortfarande 6 på mornarna och har aldrig tyckt om att ligga o dra mig. Kanske om ni håller i några dagar att det ändrar sig, skulle tippa att nog krävas runt 14 dgr dock för omställning. Kram
2010-04-28 @ 09:52:35
Anonym
Det är inte så att hon behöver lite mat, typ välling? Hon kanske vaknar för att hon är hungrig och har man fått lite mat i sig är det oftast lättare att somna om sen också..

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0