2010-04-13 @ 07:15:24

tisdag och allergi!

Ja fy sjutton vilken allergi jag har i år...värre än jag någonsin haft faktiskt. Undrar om vi har nåt precis utanför fönstret som jag reagerar så på, Rickard brukar bli sämre än jag men han är inte alls så dålig nu. Får ta och kolla upp det.
Igår fick jag äntligen inlämnat min analys av Robinson Crusoe med inslag av jämförelse av Candide. Så skönt!! Resten av veckan ska jag koncentrera mig på Bellman, och försöka bli klar så jag kan ta en veckas paus sen och bara göra kul grejor, vila och fixa i lägenheten!
Har börjar komma in i boperioden i graviditeten känner jag. För er som inte vet så får i stort sätt alla gravida, en period där man vill sätta bo, städa laga mat och fixa och dona till tusen. Med Ronja, trots att jag var näst intill orörlig och hade extrema smärtor, la jag mig i vecka 38 och skrubbade insidan av ugnen (förstår inte hur jag lyckades), jag körde igång storbak samtidigt som jag gjorde storkok av husmanskost av olika slag och städade frenetiskt...Detta har alltså redan börjat för mig den här gången, går in i 28:e veckan på torsdag.

Igårkväll blev det verkligen ingen kulinariskmatupplevelse. Vi var trötta och ville ha mat snabbt så fick bli fiskpinnar och potatismos. Tänk, en av de få gånger vi åt halvfabrikat, händer inte ofta. Dock blev det såklart hemmagjord potatismos, det är Rickards specialitet, han gör den så otroligt god. Ronja åt så fint igår och inget hamnade utanför tallriken förrän hon började bli mätt och tyckte det var roligare attt smörja in bordet med potatismos! En helt underbar syn.

Det hade iaf gått bra på dagis igår med henne och hon hade sovit typ 2 timmar, vilket vi tackar för. Återigen vill jag säga hur mycket jag älskar vårt dagis, dom är helt fantastiska där!
Igår hade dom varit ute hela dagen eftersom det var fint väder, och det märktes på Ronja, hon var sådär härligt trött som man blir efter för mycket frisk luft.
Igår somnade Ronja i soffan och har sen sovit i sin egen säng, Rickard fick gå in en sväng vid 11 för då hade hon tappat bort nappen (hon brukar hitta den men inte igår). Sen gick Rickard in till henne vid 3 tiden inatt då hon gnällde massa, trodde att han skulle komma tillbaka men han hade somnat där inne. Huvudsaken är att dom fick sova båda två iaf. Och att vi för första gången på en vecka fick sova själva i vår säng och faktiskt kunde njuta av att inte behöva vaka så mycket.

Kunde till och med sitta tillsammans i soffan igårkväll och mysa och fika lite på mina bästa choklad/kladdkakemuffins. Mums!!!

Recept:
vanlig ugn 200 grader, varmluft 175 grader.
100 g smör
2 ägg
2.5 dl socker
1.5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
3/4 tsk bakpulver

Blir ca 10-12 muffins i muffinsplåt.
smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker poröst. Ha sedan i resten av ingridienserna i ordning och blanda ihop till en jämn smet, avsluta med att röra i smöret och häll sedan i formarna. Grädda ca 10 minuter. Jag brukar få ha dem inne 12-13 minuter. De ska vara riktigt kladdiga inuti, så förfäras inte om dom verkar ofärdiga.
Läskigt goda är dom iaf, och när jag gjorde dem till Ronjas födelsedag var dom det första som tog slut.

Idag ska jag luncha med Tessan! Så kul, har inte sett henne på hur länge som helst, tror nästan det gått 2 månader. Så nu blir det lunch och vi hoppas på sol!
Fortsätt gärna kommentera, kul att veta vilka som följer bloggen!
bloglovin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0