2010-08-27 @ 16:15:00

Tänder...

Återkommande ämne när man har småbarn..
Ronja har i många månader dragits med hörntänder som ska upp. Imorse var hon jättehängig och har hela dagen varit otroligt snorig och gnällig, småfebrig och halvtaskig i magen. Vi trodde först att hon åkt på en rejäl höstförkylning och att vi nu alla kommer bli sjuka perfekt till dagisstart. Men så såg jag, när hon gapade ordentligt, att två hörntänder i överkäken trycker sig ut nästan på framsidan av tandköttet.
De ser jätteelaka ut och det är rätt svullet i käken, så nu vet vi var hängigheten förmodligen kommer ifrån. Hon är dessutom otroligt grinig och bara gnäller hela tiden.

Dessutom gör detta att hon blir lite småförbannad på allt och alla, slåss och sparkas och nyps. Lagom roligt...
Nu sitter hon med en piggelin i handen och det verkar väldigt skönt på tänderna.

För övrigt börjar våra försök med att få Embla att ta napp lyckas. Vill absolut inte att hon ska ha napp ofta, men jag kan samtidigt inte sitta och amma hela tiden, och inte heller ha ett finger i munnen konstant, vilket hon gärna velat. Det är verkligen vemodigt med nappen för jag tycker det är en idiotisk uppfinning, samtidigt som den kan vara guld i vissa situationer. Hoppas att hon kan ha den bara vid vissa tillfällen för jag vill inte att det ska bli en vana. Ronja är otroligt nappig och vill gärna ha bappen(som hon själv säger), hela tiden. Försöker dock vänja henne av vid den, vilket också vore enklare om Embla klarade sig utan napp.

Idag har vi fått röjt en del och jag har sorterat fram en del halsdukar och mössor och vantar, så man vet vad som funkar inför hösten. Har även stuvat om i klädkammaren så man får plats med mycket mer än tidigare, bra va mamma?!

Resten av dagen spenderas nog i lugnets tecken, blir falukorv och makaroner till middag, självklart med lite sallad och kanske de sista bönorna från vejby. Sen blir det soffmys och bompa för hela slanten.

Imorgon är det tänkt att jag ska ta tag i balkongen igen, måste kolla över vilka växter som överhuvudtaget överlevt sommaren. Fick också en del nya fina plantor från mamma som jag ska ta hand om lite bättre. Hoppas också på en tur till Ikea för att köpa lite smått och gott som kan göra det enklare här hemma.

Vädret verkar inte bli nån höjdare, knappt 15 grader och mulet/regnigt. Men då får man plocka fram hösttröjorna och mysa in sig riktigt ordentligt!
bloglovin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0