2010-07-13 @ 12:25:05

Min Embla

kom till världen 2/7 klockan 02:20.



Jag har tagit en paus från verkligheten och har sista 10 dagarna bara ägnat mig åt amning, bebismys, Ronjagos och Rickardmys.
Har förstått att många är nyfikna och undrar varför jag inte uppdaterat något alls, sen dagen vi åkte in till sjukhuset.
Jag tänkte skriva en längre förlossningsberättelse lite senare, men sammanfattar nu.

Vi åkte alltså in till sjukhuset för bedömning inför igångsättning. Det skulle då betyda att de skulle kolla om jag var mogen eller tom öppen något. Och efter detta då säga om de kunde sätta igång mig direkt eller om vi fick vänta eller nåt annat. Jag var öppen två cm när vi kom in och bebben var fixerad. De frågade om jag ville bli igångsatt direkt eller om vi ville åka hem och vänta till morgonen efter. Jag hade ju ändå inte fått en blund den natten så jag sa att jag ville att de började direkt.


Vi blev skickade till förlossningen där en barnmorska förklarade förloppet lite mer ingående. En timme efter att vi kommit till sjukhuset, sattes katetern på mig och tio timmar senare föddes Embla.
En helt underbart vacker liten varelse på 3540 g och 50 cm. Hon har världens finaste hår, jättemörkt och jättejättemycket. Trodde inte mina ögon när jag såg det.


Vi fick stanna kvar en natt på sjukhuset då Embla hade ett litet litet blåsljud på hjärtat, som tydligen inte är nån fara och som massa nyfödda har. Det ska försvinna inom 3 dygn och hennes försvann efter 1.5!

Under fredagen kom storasyster och hälsade på, det var en helt underbar syn att se hennes reaktion. Hon blev så glad och var så fin med Embla. Tog genast på sig rollen som storasyster och visade att hon tänkte ta hand om den här lilla varelsen.



Jag har mått förvånansvärt bra efter förlossningen. Amningen funkade på en gång och foglossningen började avta rätt snabbt. Det är lätt att glömma att ta det lugnt nu när jag känner sån skillnad i kroppen, så överanstränger mig lätt. Mår väldigt mycket bättre än jag gjorde efter Ronjas förlossning så jag har verkligen inte tagit det lugnt den här gången.

Några dagar efter förlossningen bestämde vi att vi skulle åka ner mot skåne. Så nu, 11 dagar efter att Embla kom till världen, sitter vi här, i Vejbystrand. Vi åkte hit i söndags, och stannar i sex veckor. Känns så underbart att få vara här hela sommaren och bara ta det lugnt. Slippa tänka på något annat än att mysa och lära känna varandra. Embla är verkligen en ängel.

Tyvärr, har jag åkt på en jobbig mjölkstockning och går på penicillin. Har haft hög feber sen i lördags och har verkligen mått dåligt. Det som stör mig är att jag har varit så otroligt försiktig men ändå åkt på skiten. Tror dock att det är min bh som har klämt lite för mycket på bröstet och inte att jag frusit eller något sånt. Det är ju värmerekord ute och känns inte så troligt. 

Nu är det en liten som börjar grymta bredvid mig så det är nog matdags. Blir längre uppdatering senare. Blir mer kontinuerligt nu också, lovar!!!
bloglovin

Kommentarer
2010-07-13 @ 18:18:56
JIIIPPPIII!!!! GRATTIS till lilla underverket!! :) Ja, snacka om att jag tänkt på dej! Undrat hur allt gått, det verkar ha gått bra och hon är ju bedårande söt er lilla Embla! Gillar namnet BTW! :)

Ronja ser stolt ut, hihi, sötnöten!



Njut av er semester nu, här njuts det inte så mkt.. jobbigt me värme o tjock mage... blööö...



Puss o kram

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0