2010-05-04 @ 07:32:45

Magknip och Hosta

Idag var ingen bra dag att vakna.
Ronja sov i sin säng till nästan fyra imorse, sen kom hon till oss. Sov dock rätt bra i vår säng och framförallt länge. Hon vaknade inte när klockan ringde utan Rickard fick väcka henne sen och säga att dom skulle till dagis. Då flög hon iaf upp.

Jag har svårt att komma igång idag, har fortfarande en otroligt jobbig hosta som plågar mig dygnet runt, mest på nätterna. Halsen börjar göra mer ont igen också och jag har ingen lust att vara grinig, vilket jag tyvärr blir till följd av det hela.

När jag var hos barnmorskan i fredags, fick jag ju höra hur otroligt låga värden jag har och att jag, enligt henne måste ta järntabletter även om jag blir förstoppad och får ont i magen. Det känns ju inte så bra, så då föreslog hon att jag skulle ta laktulos, som är mjukgörande för tarmen och lite laxerande. Sagt och gjort, kollar upp laktulos och inser att nejnej det kan vi inte ta, för jag är laktosintollerant. Och det hade inte barnmorskan tänkt på, fast hon vet det och har påpekat det i andra lägen. Så nu går jag på järntabletter, tar 257% av rekomenderat dagligt intag, utan något mjukgörande till. Försöker givetvis äta bra kost, men tyvärr är den kosten som kan vara bra för magen, inte jättebra att ta i samband med järntabletter, mycket hämmar järnupptaget. Sitter här nu med galen magknip och känner mig svullen och igenstoppad. Vet inte om jag orkar 10 veckor med det här, helt ärligt.

Ronja var lycklig över att komma till dagis idag, men tror hon kommer sakna mamma och pappa lite, har ju varit hemma länge nu!!! Jag saknar henne iaf, och hennes pappa också. Så galet tomt här utan dom!
bloglovin

Kommentarer
2010-05-04 @ 15:07:45
Jobbigt att det inte funkar med järntabletter... tänkte på Cilaxoraldroppar för magen. Det är starkare än Laktulos, men ska funka bra. Vet inte hur det är för laktosintoleranta, men kolla upp det. Lycka till!
2010-05-04 @ 16:02:48
Förresten... kom på att man även kan ta rapsolja istället för Laktulos. Det borde man ju kunna äta/dricka trots laktosintolerans!? Ca 15-30 ml/dag. Mycket mer skonsamt mot magen också. Blir inte samma uppblåsta känsla och inte lika mkt luft i magen som med Laktulos. På ett äldreboende där jag jobbade fick gamlingarna det istället för Laktulos. Går även att hälla över gröten eller filen...

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0