2010-05-03 @ 19:47:08

Måndag med sol!

Tyvärr fick jag inte känna mycket av solens strålar, då jag suttit inne och skrivit och pluggat hela långa dagen. Duktig är jag iaf.
Ronja var hemma idag också, hon är fortfarande halvdålig i magen och vi vill hålla lite koll. Imorse skulle hon till tandläkaren för första gången, gick såklart jättebra och hon var kanonduktig. Jag fick stanna hemma, men Rickard var med henne. Sen åkte dom till öppna förskolan och spenderade vad jag förstod underbara timmar där. Ronja lekte som en galning, lycklig över att komma ut ordentligt, och Rickard fick en dos socialtumgänge, med föräldrar!
Medan dom var iväg, låg jag här hemma och skrev för fulla muggar. Idag var sista dagen att välja tema till slutuppsatsen i kursen. Vilket jag gjort, iaf på ett ungefär (återkommer om detta längre fram). Förutom temaval, har jag skrivit en analys om Romeo och Julia, som egentligen skulle varit inlämnad i höstas, men detta under perioden då jag inte gjorde annat än sov och kräkte, så nu kom jag igång ordentligt. Har beställt böcker till sista uppsatsen nu och i väntan på att dom dyker ner i brevlådan, vilket borde ta ett par-tre dagar, tänkte jag göra klart det sista gamla jag har haft kvar. Nu är det en analys kvar som ska göras imorgon, sen är det bara fokus framåt mot sista månaden av plugg.

Ronja har varit helt underbar idag och det har varit en sån dag då man som förälder måste torka bort tårar ur ögonvrån ibland. Förundras så mycket över henne och hennes utveckling. Att hon nu bara kan omfamna en och inte vilja släppa, bara krama krama krama mamma, eller pappa. Det är lycka och en känsla större än jag någonsin trodde jag skulle kunna känna.
Hon åt jätteduktigt idag, helt själv och det är inte mycket som hamnar utanför nu, hon har sån kontroll på gaffeln och skeden.
Rickard la märke till att jag var på bra humör idag också, något som tyvärr inte händer så ofta nu för tiden, och jag märkte att han blev på ännu bättre humör när jag också var det. Ronja och jag busade jättemycket och lekte och myste en himla massa i soffan innan, älskar det!!!
Nattningen idag var perfekt också, hon drack välling redan till bolibompa och satt sen uppe en timme och lekte och myste en del. Sen såg man att det var dags för sängen trots att hon ville leka, så vi gick in i hennes rum alla tre, kramades, la henne i sängen och sen klappade jag henne och strök henne över ryggen som jag brukar och fem minuter senare sov hon och vi kunde gå ut.
Det är en härlig känsla när man märker att man ger henne all trygghet hon behöver. Med såna här dagar vill man aldrig ha barnvakt, utan alltid vara nära henne.
Dock måste jag säga att jag längtar till helgen då vi ska få vara själva ett par dagar. Ronja åker till farmor och Pe på fredag efter dagis, och vi hämtar henne där på söndag förmiddag. Rickard ska jobba in extra flex på lördag och sen blir det date med mat och bio! Väldigt längesen vi var ute själva, så det ska bli riktigt mysigt. Hoppas jag kan hitta på nåt kul på dagen också, på lördag, kanske fixa nåt här hemma, träffa nån kompis, eller bara mysa för mig själv kanske...
Nästa vecka kommer Matilda och jag längtar så jag blir tokig. Behöver henne att prata av mig med nu, bara försvinna in i hennes och min värld litegrann, ni  vet hur det är med vissa vänner som man känt länge. Det kvittar hur sällan man ses, när man väl ses är det som man inte varit borta mer än några timmar. Matilda är en typisk sån kompis. Har inte setts sen första helgen i november, då jag var nygravid och grinig. Längtar som sagt!!!

Helgen var jättemysig och kan väl inte summeras mer än i att vi tackar Mats för ett par jättehärliga dagar och hoppas han kommer snart igen! Ronja tackar för allt mys och lek hon fick när mamma och pappa var för trötta.
Jag bakade tekakor på lördagskvällen, bästa baket på väldigt länge och det kommer göras om redan imorgon tror jag.

Kom på att jag ju inte ens skrivit att Ronja varit dålig i helgen, hon var ju hemma med feber från dagis torsdag-fredag förra veckan men febern var borta på fredagen och hon verkade bättre. Tyvärr på lördagen, hade hon jättemagknip och var otroligt förstoppad. När det väl kom ut, efter mycket hjälp från mig och Rickard, låg hon och hyperventilerade, kallsvettades och gallskrek. Bajset kom med märklig färg, stenhårt och med blodstrimmor i, så efter prat med sjukvårdsrådgvningen fick vi en tid hos jourläkare, några timmar senare. Tur var det, för bara en liten stund senare ändrades hennes mage tvärt och det bara rann ur henne istället, bentvitt var det då. Efter att allt kommit ut, mådde hon ju mycket bättre och verkade pigg i allmäntillståndet när vi var hos läkaren.
Trots detta fick vi utskrivet medicin som ska hålla magen igång nu. Hon får snäll mat, trots att hon vill ha annat och igår verkade magen vara bra igen, för att sen idag vara jobbig och det kom en ny propp som skulle ut. Vi får se hur det går på dagis nu kommande dagarna, kommer vara noga med att berätta hur allt ligger till iaf. Får gå några dagar innan magmedicinen börjar hjälpa också. Hemskt att se henne lida så bara.
Grät många tårar i lördags när hon haft så jobbigt att bajsa, har aldrig sett henne så rädd och förtvivlad.

Nu hoppas jag att tiden går snabbt för det finns så mycket inplanerat framöver, längtar efter så mycket kul saker och hoppas allt går enligt planerna!!
bloglovin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0