2010-09-28 @ 18:59:36

Müsli och Wok

På förfrågan av Sofia kommer här mitt recept på mumsig müsli.

Använd en basmüsli med havregryn och kli och lite sådant som grund. Jag använder en ekologisk från Ica. Häll ett halv kg ungefär på en plåt med bakplåtspapper. Sprid ut det så gott det går. Häll på krossade linfrön och riven kokos. Allt efter smak, men ska inte vara så jättemycket, ett par matskedar ungefär. Häll sen på lite flytande honung och lite matolja, jag använder solrosolja. Ställ in det i ugnen på ca 175 grader i 4-5 minuter. Rätt långt ner i ugnen.

När det är klart, häll på hasselnötter, sötmandel, tranbär, russin, pumpafrön och solrosfrön. Självklart kan man ha olika mängder, jag gillar mycket nötter och mycket tranbär. Ställ in i ugnen igen några minuter, så att russinen och tranbären får svettas lite. Låt sedan allt stå och svalna på plåten. Häll sedan ner i en fin burk och vips, har du riktigt god müsli som gör sig bäst med turkisk youghurt och lite honung.
Man kan ju ha i massa andra saker om man känner för det, jag tänkte nästa gång pröva med torkade banaskivor och se hur det blir.

Eftermiddagen spenderades i soffan med svärmor som hjälpte till med ungarna. Fick tvättat två maskiner och hängt allt, kört diskmaskin, tömt den och fyllt den. Sorterat ren torr tvätt och lagt på sina rätta ställen, sorterat smutsig tvätt så att det är handdukar och lakan i en tvättkorg och kläder i en annan. Dessutom fick jag undanröjt en himla massa leksakeri vardagsrummet.

Till middag blev det en lätt men jättegod kycklingwok och nudlar och cashewnötter!!!

Nu nattas Ronja, jag badade med henne innan i en timme, jättemysigt!!!
Nu ringde telefonen, pappa där!
bloglovin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0