2010-08-27 @ 09:55:11

Nystart!

Vi pratar inte ens om hur dålig bloggare jag varit i sommar. Men det har liksom inte funnits tid, den tiden som blivit över efter amning, lek, familjemys osv, har jag valt att sova på.

Nu har vi varit hemma nästan en vecka, i Karlstad alltså. Saker och ting börjar ta form och vi börjar hitta en ny vardag, även fast Rickard fortfarande är hemma. På tisdag börjar de riktiga rutinerna då Ronja ska till dagis igen, Rickard börjar jobba på onsdag. Under hösten ska Ronja gå på dagis måndag, onsdag och torsdag mellan 9-14. Tror det ä bra tider, ger mig tid att gå lite ordentliga promenader med Embla, städa en del hemma, äta, vila lite och mysa med Embla! På tisdagar blir det säkert en tur till öppna förskolan och sen på fredagar får vi se vad vi hittar på, kanske playdate med andra dagislediga barn?!

Idag är Embla 8 veckor gammal, helt galet att det gått så snabbt.
Vi var på två månaders kontroll i onsdags och skruttan vägde 4800 och var 56 lång. Hon ligger perfekt på alla kurvor och vi kunde inte varit stoltare. Tyvärr dras hon med ordentlig kolik och det tar ordentligt på krafterna här hemma. Hon skriker från seneftermiddag till sent på kvällen, med några småpauser.

Jag har slutat äta komjölksprodukter för att kanske hjälpa henne, och hon får miniformdroppar som ska hjälpa henne. Uppföljning nästa vecka så vi får se då hur det går.

Ronja är världens stoltaste storasyster som vill hjälpa till med allt som rör Embla, hon ska fixa och dona hela tiden. Märker att hon går mer och mer in i trotsåldern nu och det är väl lite jobbigt. Hon har börjat med att säga min min min hela tiden och det märks att det är mycket pga den uppmärksamhet som Embla får.

Nätterna är jobbiga även med Ronja nu för tiden. Vi har tagit bort spjälorna på hennes säng, vilket hon uppskattade, men problemet är att hon vaknar på natten och vägrar somna om utan någon av oss. Eftersom hon är så sprattlig som hon är, även i sömnen, får Rickard då gå in och lägga sig hos henne. Vi har bäddat på golvet nedanför hennes säng. Problemet blir då, att Rickard trots allt inte vaknar om hon vaknar, vilket gör att hon går in till mig och Embla (som har det rätt tufft på nätterna) och vill antingen leka, eller sova hos mamma. Så några nätter har hon fått somna om hos mig och då har jag legat med fingret i Emblas mun och resten av kroppen om Ronja så hon somnar, sen burit in Ronja till en fortfarande sovande Rickard.

Vi har nu börjat hinna ikapp i lägenheten lite mer, fortfarande massa som ska fixas, och jag blir lite trött när jag tänker på att vi varit nyinflyttade i snart ett halvår, men sen kommer jag på att jag faktiskt varit totalt sängliggandes sen i mars och att det är därför vi inte kommer nån vart. Men nu när soffan flyttad och det känns mycket bättre, gardiner finns i alla rum, lite tavlor börjar komma upp och jag har en bild över hur jag vill ha det.

Idag blir det hemmamys och om Ronja får bestämma, massa Pippi långstrump på film. Det är nämligen det enda som duger just nu. Måste köpa fler pippifilmer, vi har Pippi på de sju haven och Pippi på rymmen, har sett dem så många gånger så man kan varje replik utan och innan nu, så det börjar bli dags för nya.

Ska lägga in massa bilder från kameran nu snart så kan jag slänga upp ett nytt inlägg med blandade bilder från sista tiden!!!


Kul att se att folk fortfarande läser bloggen och går in för att titta om det hänt nåt nytt. sånt som får mig att fortsätta skriva!
bloglovin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0