2010-04-08 @ 09:02:45

sjukling!

Blev inga bilduppdateringar igår, hemskt ledsen. Fick hem en gnällig tjej från dagis. Först trodde vi att hon bara var trött, men jag konstaterade rätt snabbt att hon kändes varm. Tog tempen och visst, 38.3...vi skippade maten som ändå inte ville slinka ner i hennes mage och satte oss i soffan och myste varpå hon somnade tvärt klockan fem.
Rickard och jag bestämde snabbt att ja här blir det inget dagis imorgon och Rickard åkte iväg för att köpa alvedon och fler termometerskydd.
Ronja vaknade efter 20 minuter och försökte förgäves orka leka, men det gick inget alls så hon satt hos mig länge och bara vilade.
Vi bestämde att vi skulle bädda för henne inne hos oss så vi gjorde en liten bädd mellan mig och Rickard, precis som hon hade när hon var nyfödd. Eftersom hon sovit en sväng vid fem så tänkte vi att det ju kunde dröja innan hon ville somna igen så vi tyckte att vi kunde ligga i vårt rum och mysa framför tvn tills det blev dags för sömn.
Till vår glädje ville tokan ha välling i precis vanlig tid, och när vi tog tempen precis innan hade febern gått upp till 39.4 så det var in med alvedon och hopp om en bättre dag idag.
När alvedonen börjat verka fick Ronja ett ryck och ville vara pigg en sväng. Kändes skönt att hon ville leka av sig lite trots all feber.
Sen låg vi länge i vår säng och myste och kramades innan hon somnade klockan 8 och sen sov, nästan i ett sträck fram till 6 imorse. Hon låg klistrad på mamma hela natten...
Imorse var febern lägre 38.2 bara, men så är det ju morgontemp också, och alla småbarn brukar må som bäst på morgonen.
Vi ringde dagis och sjukanmälde och sen till läkaren som vi skulle varit hos på allergitest lite senare idag.
Märks på henne att hon har det jobbigt, men kan inte riktigt se om det är nåt speciellt ställe som hon har ont på.
Nu är Farmor här iaf för att Rickard ska slippa vabba så himla mycket från jobbet. Jag önskar jag kunde ta hand om henne helt själv nu när hon är sjuk, precis som jag alltid gjort, men kroppen tillåter inte det utan jag får snällt lägga mig och vila själv för att orka nåt överhuvudtaget.


Maten som jag gjorde igår, som iaf Rickard fick i sig, var en snabb chili con carne. Blev jättegod och lite mer barnvänlig än den jag brukar göra.
Detta behövs:
500 g nötfärs
1 gul lök
1 burk krossade tomater
1 burk vita bönor i tomatsås
1-2 tsk salt
2 msk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
1 liten burk majskorn

Finhacka löken och bryn i smör. Häll i köttfärsen och blanda samman.
När köttet är brynt, ha på salt och hälften av paprikapulvret. Därefter Tomaterna och bönorna.
Krydda med cayennepeppar och resten av paprikan. Häll därefter i majsen och låt koka 5-10 minuter.
Servera med bröd och creme fraiche!

Gjorde en sallad till med Vitkål, körsbärstomater och fetaost,  passade riktigt bra ihop!!

bloglovin

Kommentarer
2010-04-09 @ 09:25:33
Mamsen
mmm tycker jag känner igen det där receptet ;-) .... ! Gottigottgott

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0