2010-02-17 @ 18:19:53

matförgiftning och vila!

Ja, idag vaknade jag med något riktigt dret. Någon form av matförgiftning tror jag det var eftersom jag nu senare på eftermiddagen inte kräkt något utan det var bara hela förmiddagen. Många av er tror säkert att det var pga att jag är gravid, men det här var något helt annat tro mig!!!
Så när Rickard hunnit nästan ända fram till stan med bussen, ringde jag och sa att tyvärr du får nog vända hem för jag har legat på toa sen du åkte. Och han kom hem och tog Ronja så jag fick vila. Har inte kunnat sova mycket. Ligger och reagerar på minsta ljud hon gör och om Rickard inte tröstar henne tillräckligt snabbt när jag hör att hon verkligen är ledsen och inte bara låtsas som hon gör mycket nu för tiden.
Det är väldigt jobbigt att inte kunna slappna av när man nu har lite tid för att få göra det.

Gårdagen var däremot otroligt mysig. Ronja och jag låg och lekte på golvet i vardagsrummet hela dagen och hade en lång sov/vilostund i soffan på eftermiddagen. Sen traskade vi iväg mot konsum för att möta R och handla lite gott inför kvällen.  Jag hade ett craving på naturgodis och cola!!!





bilder på min mysficka

Väl hemma och efter att maten var lagad och äten var det nästan sova dags för Ronja så det blev inte så mycket pappatid igår, vilket hon ju fick ta igen idag.
Hon har blivit så svårsomnad på kvällarna, vi har börjat lägga henne lite senare eftersom det blir bättre när hon ska vara på dagis och dessutom vill vi gärna att hon sover iaf en timme till på morgonen. Men när vi lagt henne kan det ta en timme innan hon kommer till ro. Hon som alltid varit så lätt...Man blir fundersam och undrar vad som kan röra sig i hennes huvud, speciellt när man ser hur trött hon verkligen är.

Iaf, när hon somnat igår satte R och jag oss för att fylla i alla scheman och inkomstuppgifter inför dagis. Galet vad lost man känner sig i den världen. Så mycket som ska fyllas i för en sån sak.
Jag undrar lite hur inskolningen går till också, det är ju en ny grej för oss och jag har faktiskt inte någon aning om hur man gör. Nån som kan berätta?

Nu har vi alla tre fått i oss lite mat och jag hör hur trött Ronja börjar bli ute i vardagsrummet, jag ligger i sängen. Idag ville hon inte sova middag på eftermiddagen, något som hon brukar älska att göra annars, så vi får se hur det går med allt inatt. Som mat idag blev det kyckling. Köpte en hel kyckling igår på 1.6 kg som vi tinade och delade på mitten, la citronskivor och äppleskivor i och runt om och penslade sen med en smörja av olivolja, soja, allkrydda, salt och citron. Hällde det sista över kycklingen när jag verkligen fått penslat hela. Till det blev det enkelt med Ronjas favorit, broccoli. Dock fick hon inte i sig så mycket mat, kanske tog efter mamma?! Men som vanligt slank en banan ner i hennes mage efter maten. Det ska vara en Ronja till att äta banan alltså!


Har förresten börjat se ordentligt på utsidan av magen när lilla E sparkar nu, helt underbart, idag har hon nog haft det jobbigt när min mage varit så körig.
Avslutar med en ultraljudsbild som iaf en del av er nog kan tyda!

bloglovin

Kommentarer
2010-02-17 @ 20:15:45
En inskolning brukar oftast vara på 2 veckors tid. De första dagarna är man där bara en timme, sen utökar man det lite för varje dag. Man brukar lämna på 3 dagen i en halv timme typ. Sen utökar man det med. Andra veckan är att man lämnar barnet hela dagarna så det får äta och vila sen brukar man ringa när barnet har vaknat. Efter två veckor är inskolningen klar. Så är det iallafall på mitt jobb. Har stött på många mammor som är oroliga inför att lämna och så. Men ställ massa frågor till personalen och var inte rädd för att ringa och höra om Ronja har det bra om hon har varit ledsen när du har lämnat henne.



Hoppas detta hjälpte lite :)

Kram
2010-02-17 @ 20:17:26
Ester
men Ronja ska bara gå på dagis tre dagar i veckan 5 timmar åt gången, är det fortfarande lika lång inskolning?
2010-02-17 @ 21:10:56
Låter inte alls trevligt med en matförgiftning :(. Men skönt att det är bättre. Vilken fin bild på lilla pyret i magen, och eftersom du skrev hon så förmodar jag att ni ska få en flicka till? Gud vad mysigt med två små flickor :D. Och guuud vad söt Ronja är, så mysiga bilder på er två, och hon är så lik dig :).
2010-02-18 @ 09:15:37
Emelie
Det är alltid lika lång inskolning även om du bara Ronja ska gå 15 timmar i veckan. Det är för att hon ska komma in i rutinerna och känna sig hemma. Det kommer att gå jättebra. Det är alltid svårare för föräldrarna än vad det är för barnen. Jag säger som föregående. Ställ mycket frågor och ring om du är orolig. Det är tillåtet att vara orolig och det finns inga dumma frågor. Undrar då något så kan vi prata om det när ni flyttar.

Kram

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0